אמנת הפרסום המיטיב

איך להשפיע באמצעות צרכנות נבונה

במאמר מי נותן את הכוח ל"רעים", הדגשנו את הנקודה שכאשר אנו קונים מוצר, אנו נותנים כוח לעסק או לחברה שממנה קנינו אותו. אי לכך יש לנו את הכוח לבחור אם העולם שלנו ישתפר או יתדרדר על ידי כך שניתן את הכוח לגופים הנכונים.

 

במאמר זה נוכל למצוא עקרונות שיעזרו לנו לדעת ממי לקנות, על מנת שניתן את כוחנו רק לאנשים שיהפכו את החברה שלנו לטובה יותר.



 

מניע:

המניע של מרבית החברות הוא להרוויח כמה שיותר כסף עבור הבעלים. בכך אין כל רע. הבעיה מתחילה כאשר הרצון להרוויח כסף מכשיר את כל הדרכים להשיגו.
 

עסקים למטרה מיטיבה

ישנן חברות, גופים או אנשי עסקים אשר לפני הכסף עומדת מול עינהם התרומה שלהם לעולם, הניתנת על ידי השירות שהם מספקים. נוכל לראות זאת אצל עמותות שונות, אצל אנשים שעוסקים בטיפול, אצל חברות המייצרות מוצרים בריאים או מוצרים השומרים על איכות הסביבה.

אנשים אלו נדירים, והם האנשים הראשונים בסולם העדיפויות לקנות מהם, מפני שעבור אנשים אלו אנחנו יותר חשובים מהכסף שלנו. לפעמים המחירים של מוצרים ושירותים שנועדו לשיפור העולם הם יקרים יותר, ולמרות זאת כדאי לשלם את המחיר הנוסף הזה. ככל שיותר אנשים יקנו מוצרים אלו, יותר חברות יחליטו לייצר מוצרים מיטיבים, המחיר שלהם ירד והעולם שלנו ישתפר.

כאן חשוב לא ללכת שולל אחרי חברות שתורמות ועושות פעילות חברתית על מנת להסתיר את כל שאר הנזקים שהן מייצרות.

 

עסקים ששומרים על ערכים

בשלב הבא נמצא אנשים שעוסקים בפעילות עסקית רגילה, למטרות רווח בלבד, אך תוך כדי הם אינם שוכחים את האנשים מולם הם עובדים.

למשל בעל חנות שמוכר לנו רק את מה שאנו צריכים ולא מנסה לדחוף לנו דברים שאיננו צריכים, ואם אין לו את מה שאנו מחפשים, ישלח אותנו אפילו למתחרה, כי חשוב לו שימצא פתרון לבעיה שלנו. או למשל רופא שנותן לנו יחס חם, ויושב איתנו ומסביר לנו איך לנקוט באורח חיים בריא, ולא רק לתת לנו מרשם כדי להיפטר מאיתנו. או חברה שחשוב לה שהמוצרים שלה יהיו איכותיים, ואם הם פגומים הם מיד מחליפים.

חשוב שנקנה מעסקים וחברות אלו, כי אלו לוקחים אחראיות על ההשפעה וההשלכה שיש לפעילות שלהן על העולם.

 

עסקים שלא בוחלים באמצעים

לעומת הקודמים, יש חברות אשר המניע שלהן הוא רווח בלבד כאשר כל האמצעים להשיגו כשרים. עלינו להשתדל להימנע כמה שיותר מלקנות מחברות אלו. עם הכוח שאנו נותנים להן, הן יעשו עוד יותר נזק.
 

 אמינות
 

אמינות:

  • חברות שמפירות הסכמים שחתמו עם הלקוח.

  • חברות שגובות עלויות שלא יידעו עליהן מראש, או שלא טרחו להדגיש את כל העלויות.

  • חברות שמפרסמות מידע שגוי, או מסתירות מידע אודות המוצרים שלהם.

  • חברות שנותנות שירות גרוע.

 

עלינו להשתדל להימנע כמה שיותר מקניה מחברות לא אמינות, גם אם המחירים שלהם מפתים יותר, או אם המותג שלהם יוקרתי יותר. אם לא אכפת לחברות אלו מאיתנו בדברים הקטנים, גם לא יהיה אכפת להם בדברים הגדולים.


תוכלו לבדוק האם החברות שאתם קונים מהן קיבלו את תו "אמון הציבור" באתר הבא.
 

פרסום


פרסום:

נוכל לעמוד על טוהר המניעים של חברות על פי הפרסומות שלהן.

אם הן מפרסמות פרסומות המשתמשות באלמנטים לא כשרים, כמו הפחדה מופרזת, שימוש במיניות רבה, פניה למכנים משותפים נמוכים ביותר, פרסום לא הולם לילדים וכדומה, אז אנו יכולים לדעת בוודאות שאלו חברות שלא חשוב להם מה יוצרת ההשפעה שלהם על הציבור.

נוכל להשפיע על חברות אלו באופן מיידי בכך שלא נקנה את המוצר, כי כל חברה מודדת את הצלחת הקמפיין הפרסומי שלה, ואם הקמפיין הפרסומי יגרום דווקא לירידה במכירות, הן מהר מאוד תקלוטנה את המסר.
 

 תנאי תעסוקה לא אנושיים


תנאי העסקת עובדים
:

ישנן חברות רבות אשר מנצלות ציבורים חלשים, כגון נוער, פועלים זרים, עולים ונזקקים ומעסיקות אותם בתנאים תברואתיים גרועים, בתשלום שכר נמוך משכר המינימום, ובשעות עבודה רבות מעבר למותר.

אם אנו מכירים עסק או חברה כזו, עלינו לא לקנות ממנה.

באתר הבא תוכלו לברר אם לעסק כלשהו יש את "התו החברתי", שהוא תו המוענק לעסקים ששומרים על תנאי העסקה כהלכה.

מה שקורה בעולם הרבה יותר גרוע ממה שקורה אצלנו בישראל. רבים מהמוצרים המיובאים מחו"ל מיוצרים בעולם השלישי, בסין, באפריקה, בדרום אמריקה בתנאים לא אנושיים, בשכר רעב ואף בכפייה. הסיבה שרבים מהמוצרים שאנו קונים הם כל כך זולים היא בגלל שמייצרים אותם אנשים בתנאי עבדות. ילדים בגיל תשע הולכים לעבוד, עבור דולרים בודדים בחודש, במקום ללכת לבית ספר.

המחיר הזול של המוצר לא שווה את הסבל שהוא גורם לאחרים.

הכוח לעצור תעשיות מוות אלו הוא בידינו.

 

איכות הסביבה:

חלק עיקרי מהזיהום בעולם מגיע מתהליכי הייצור של מוצרים. אנחנו אחראים לזיהום זה כי אנחנו צורכים הרבה ואיננו דורשים מהמפעלים לייצר בצורה ידידותית לסביבה.

עלינו להעדיף לקנות מוצרים מחברות המייצרות בתהליכים ידידותיים לסביבה, גם אם המוצר יקר יותר. המחיר שנשלם עבורו יהיה קטן בהרבה מהמחיר שנשלם עבור שיקום בריאותינו ובריאות הפלנטה.
מכון התקנים הישראלי החל ביוזמה לסימון מוצרים שעוברים תקנים לשמירה על איכות הסביבה באמצעות "התו הירוק". יוזמה זו עדיין לא תפסה תאוצה. אם אתם יצרנים של מוצר אתם מוזמנים לבקש לבדוק את זכאותכם לקבלת התו הירוק בקישור הבא.


מזון לא בריא
 

בריאות:

רוב מה שאנו קוראים לו מזון, איננו ממש מזון. הכוונה היא שהערך התזונתי שלו עבור הגוף הינו נמוך ביותר בעוד הרעילות שלו גבוהה. מרבית המזונות שאנו קונים יום יום ברשתות המזון מכילים חומרים מתועשים, חומרים משמרים, חומרי טעם וצבע, סוכרים, חומרי המתקה מלאכותיים ועוד שלל חומרים לא טבעיים שמטרתם להפוך את המוצר ליותר אטרקטיבי.

המוצרים ה"אטרקטיביים" וה"טעימים" הללו הם הרבה יותר רעילים לגוף.

ישנן חברות הדוגלות בייצור מוצרים טבעיים ובריאים. (ואין הכוונה למוצרים כגון "במבה" שכתוב עליהם שהם מכילים חומרים טבעיים בלבד. גם זה מוצר מעובד שאיבד מחיותו)

מדובר במוצרים אורגניים, מוצרים ללא סוכר וחומרים ממתיקים, מוצרים "מלאים", מוצרים ללא חומרים משמרים וכדומה.

אם נקנה מוצרים כאלו, נשדר לחברות שהבריאות חשובה לנו והללו יתחילו להתייחס לכך ברצינות.


כימיקלים בבשר


יחס לבעלי חיים
:

"מי שאין לו רגישות לסבלו של בעל חיים, לא תהיה לו רגישות גם לסבלו של אדם".

מוצרים רבים יוצרים סבל רב לבעלי חיים בתהליך ייצורם. אם אלו מוצרי קוסמטיקה שנוסו על בעלי חיים או אם אלו מוצרים מן החי אשר בתהליך הגידול התעללו בבעלי החיים, שמו אותם בתנאי מחיה לא טבעיים, הזריקו להם הורמונים, האכילו אותם בכימיקלים ועוד.

ברגישות לסבלם של בעלי חיים, אין הכוונה שנהפוך להיות צמחוניים. ישנן חברות המוכרות מוצרים מן החי שבהן בעל החיים קיבל יחס טוב במהלך חייו. לדבר זה יש השפעה משמעותית ביותר על הערך הבריאותי של המוצר (אם זה חלב, ביצים, בשר או דגים).

גם אם זה יקר יותר כדאי לקנות מהם.

ככל שיותר אנשים יקנו מוצרים מחברות שנותנות יחס אנושי לבעלי חיים, כך נחסוך סבל רב מאחינו בעלי החיים.

 

כותב המאמר הוא צור טאוב, מייסד פרויקט אגורה

אזור התגובות למאמר נועד ליצור דיון מפרה ומעשיר סביב נושא המאמר.
אנא כתבו בצורה נאותה ועניינית כדי שנאשר אותן.