אמנת הפרסום המיטיב

שכירים? כדאי שתחשבו כעצמאים

כדאי לכל שכיר ללמד את עצמו לחשוב כעצמאי. השכירים, המעסיקים והמשק כולו משלמים מחיר משמעותי על כך שרוב השכירים לא יודעים, ואולי גם לא מסוגלים, לחשוב כעצמאים

מאת שמואל מרחב *

על כל 6 - 7 שכירים בישראל יש עצמאי אחד. זה אומר שהרוב המכריע של האנשים בחרו בנתיב קריירה של להיות שכיר. זו בחירה יסודית שמעצבת את הקריירה כולה. האם כל השכירים אכן בחרו בנתיב הזה או שאולי מצאו עצמם מובלים לתוכו מבלי לבחור באופן מודע?
 

 לחשוב כמו עצמאי


המסרים שההורים, החברים, בית הספר והאוניברסיטאות מעבירים לנו מילדותנו מכוונים אותנו להיות שכירים. הם דוחפים אותנו לרכוש השכלה ומקצוע שיאפשרו לנו לקבל "משרה טובה" אצל מעסיק טוב. בנוסף, אנחנו עוברים בצבא אימון אינטנסיווי בלהיות שייכים לארגון היררכי. האם זה מפליא שכה רבים מאתנו עובדים כשכירים?
זו אינה ביקורת, ממש לא. זו הזמנה לשכירים שבינינו לבחון את עצמם. האם בחרתם לעבוד עבור מעסיק, בתוך ארגון, כי זו הזירה שבה אתם מבטאים את עצמכם הכי טוב? האם זו הדרך האופטימלית עבורכם לממש את כל שאיפות הקריירה שלכם? האם בחנתם את האפשרויות וההזדמנויות שקריירה עצמאית יכולה לפתוח עבורכם?

 

חלק מהעצמאים גילו את הנתיב הזה מחוסר ברירה. חלקם כי פוטרו מעבודתם וזו היתה דרך לפרנס את עצמם עד שימצאו מעסיק חדש. חלקם סבלו כל כך בעבודתם עד שבחרו לפרוש ולנסות את גורלם "בחוץ". לא לכולם זה התאים כמובן, אבל ישנם כאלה שהעצמאות אפשרה להם לפרוח ולהגיע להישגים שלא חלמו עליהם.

 

קריירה עצמאית לא מתאימה לכולם. גם לשכירים שעצמאות מתאימה להם לא קל למצוא את הזמן לבחור בה. לא כולם יכולים להרשות לעצמם את הסיכון של עזיבת מקור פרנסה "בטוח" לטובת הלא נודע של עולם העסקים. אחרים כבולים באזיקי זהב שקשה מאד להשתחרר מהם.

 

עם זאת, כדאי לכל שכיר לבחון את האפשרות להיות עצמאי. במיוחד כדאי לכל שכיר ללמד את עצמו לחשוב כעצמאי. השכירים, המעסיקים והמשק כולו משלמים מחיר משמעותי על כך שרוב השכירים לא יודעים, ואולי גם לא מסוגלים, לחשוב כעצמאים.

 

למרות שזה לא קל, אני משוכנע שזה אפשרי - למדו את עצמכם לחשוב כעצמאים.

 

 

חשיבה של עצמאי דורשת להתייחס לכל אחד כאל לקוח. בארגונים נוטים לשכוח את זה ולחשוב שיש שם אנשים שחייבים לך משהו (כי אתה הבוס, או אתה בכיר, או כי זה מה שכתוב בנהלים....). ככל שתזכרו שכולם הם לקוחות ואף אחד לא חייב לכם כלום, כמו בשוק העצמאי, כך תהיו בעלי ערך רב יותר לארגונכם וגם פחות מתוסכלים.

 

חשיבה של עצמאי דורשת ממנו ליזום כל הזמן. מה שהוא לא עושה - לא קורה. שכירים רבים נוטים לשכוח את זה. הם מצפים שאחרים יעשו, כי זה תפקידם. הם נמנעים מליזום שמא ידרכו למישהו אחר בטריטוריה הארגונית שלו. אם תחשבו כעצמאים ותיזמו כל הזמן תהפכו להיות משאב בעל ערך לארגון שלכם ולא תחששו מהאפשרות למצוא את עצמכם מחוץ לו.

 

חשיבה של עצמאי דורשת למידה בלתי פוסקת. השוק מלמד אותו מה חדש, מה דרוש, מה קורה. שכירים רבים נוטים להפסיק להתעניין במה שקורה מחוץ לארגון שלהם (שהמנכ"ל או השיווק יעשו זאת....). אל תאבדו את סקרנותכם - התעניינו, לימדו, שאלו. ההזדמנויות שתגלו ישרתו גם אתכם וגם את הארגון שלכם.

 

שטרות

חשיבה של עצמאי עסוקה בהגדלת הביקוש לעצמו וליכולותיו. שכירים רבים מנסים להקטין את הביקוש לעצמם כדי שלא יטילו עליהם עוד משימות ארגוניות. זו החמצה גדולה מאוד. ככל שהביקוש לכם גדל - הקריירה שלכם מתפתחת.

 

חשיבה של עצמאי מחפשת כל הזמן הזדמנויות חדשות. אם לקוח עוזב יש אחרים בשוק, זה לא סוף העולם. הפחד מהאפשרות שיפוטרו משתק שכירים רבים. אם תחשבו כעצמאי - זה ירגיע את החשש ממה שיקרה לכם אם תפוטרו. בנוסף, תתחילו להתייחס למעסיק שלכם כאל לקוח ולא כאל בוס, מה שישרת אותו ואתכם טוב יותר.

 

אז מה עדיף, שכיר או עצמאי? התשובה משתנה מאדם לאדם - אבל בכל מקרה - חשבו כעצמאים.

 

* הכותב הוא מנכ"ל מרחב אפשרויות, המתמחה בליווי, ייעוץ והנחיה של מנכ"לים והנהלות

פורסם באתר "www.themarker.com" ב-24/10/05

 

 

בחזרה לניוזלטר עצמאות 2007

אזור התגובות למאמר נועד ליצור דיון מפרה ומעשיר סביב נושא המאמר.
אנא כתבו בצורה נאותה ועניינית כדי שנאשר אותן.