אמנת הפרסום המיטיב

מסע ב-5 תחנות בזמן פתיחה של עסקים


לכמה מכם יצא לשאול את עצמכם כשנכנסתם לחנות, מסעדה או בית עסק, "וואו, עד איזה שעה הם פתוחים כאן?" או שהגעתם לבית עסק והוא היה סגור ואז אמרתם לעצמכם, "מה עוד לא פתחו, אלה בקושי פותחים".
לנו הלקוחות יש מערכת צרכים מאד פשוטה עם עסקים ביחס לשעות הפתיחה שלהם, אנחנו רוצים שהם יהיו פתוחים בכל זמן שאנחנו צריכים אותם. ועם זאת, ייתכן ושעות פתיחה של עסקים נראים לנו כמובנים מאליהם, עבור בעל העסק והעובדים יש לכך חשיבות ובעיקר ישנה חשיבה ותכנון לא פשוטה.
אז לכבוד הנושא המרתק של שעות פתיחה של עסקים ריכזנו עבורכם חמש סוגיות שקצת ירחיבו את זווית הראייה שלכם על שעות הפתיחה של עסקים.

תחנה 1 – מי קובע מתי וכמה שעות עסק יהיה פתוח?

כל עוד מדובר בעסק פרטי ולא משנה איזה שירות הוא מספק, בעל העסק הוא זה שקובע את השעות. אין תקנה או חוק המגדיר באיזה שעות חובה שעסק יהיה פתוח, למעט מרכזי שירות מטעם המדינה, שאז המשרדים הממשלתיים קובעים את השעות. לרוב, בעלי עסקים מתאימים את שעות הפתיחה לשעות העבודה המקובלות במשק, בהתאם ליכולת שלהם מבחינת עובדים, בהתאם לסוג הלקוחות. בעל עסק יכול לפתוח את העסק למשך שעה אחת ביום אם זה רצונו.

תחנה 2 – שעות פתיחה של רשתות vs שעות פתיחה של עסקים מקומיים

בעולם העסקי ישנה תחרות מתמדת של עסקים על לקוחות, כאשר כל עסק מנסה לפתח ייתרון, שיטה למשוך אליו כמה שיותר לקוחות. שעות פתיחה רחבות יותר הן אחת הדרכים להשיג יותר לקוחות שכן כך העסק הופך לזמין יותר לאורך יותר שעות. עם זאת, לעיתים, דווקא שעות פתיחה ארוכות יכולות להיות לרועץ מבחינת גישת לקוחות (בחלק מהעסקים).

 רשתות עסקים מקומיים
שעות פתיחה ארוכות, לאורך מרבית שעות היום והערב – כשהמטרה היא למקסם את השירות ולהגביר את תנועת הלקוחות שעות פתיחה מצומצמות יותר, התמקדות בשעות עבודה ובשעות בהן יש תנועה גבוהה של אנשים ולקוחות (בהתאם לסוג העסק)
צוות רחב אך לרוב עם רמת תחלופה גבוהה, עבודה במשמרות, שירות מוכוון עסקי, פחות אישי, ממוקד מטרה צוות מצומצם, מיעוט עבודה במשמרות, צוות בתודעת שירות אישית ומחויבות גבוהה, רמת ירידה לפרטים גבוהה.


תחנה 3 – פתיחה בשבת

נושא זה הוא בסיס למחלוקת ציבורית חילונית דתית במדינת ישראל במשך עשרות שנים. לצערנו, המחלוקת הולכת ומתחזקת לאורך השנים, מכיוון שמצד אחד העולם מתקדם, והחברה המערבית מחזקת עוד את תרבות השפע, ומבחר ההזדמנויות והתחרות שרק גדלים, ויותר אנשים ובעלי עסקים רואים בסוף השבוע מרחב לעשייה של דברים שלא מצליחים באמצע השבוע. מצד השני, החברה הדתית חוששת יותר ויותר מהפיתויים הנמצאים, ומהזילות של השבת החשובה להם ברמה האישית וברמה הדתית כחלק מרצון אלוהים.
לא נוכל לפרט את כל מערכת התקנות והחוקים בעניין, רק נציין כי הרשות המוניציפלית היא זו שקובעת באמצעות חוקי עזר את סטטוס פתיחת העסקים בשבת, כאשר במקביל ישנה רמת פיקוח ואישור מצד משרד הפנים. מבחינת הגדרת החוק ישנם מספר תחומים שבהם יש אישור קבוע לפעול בשבת כמו תרבות, שמירה, אירוח, בריאות ועוד.
נזכיר גם כי על פי חוק, יש לתת לעובד גם יום מנוחה וכי עבודה בשבת מחייבת תשלום גבוה יותר לעובד. כך שיש מכלול של סיבות המשפיעות על הרצון או אי הרצון של בעלי עסקים לפתוח בשבת (למכור יותר או יום מנוחה) ומכלול של סיבות והחלטות של הרשות המקומית באשר למה, מי ומתי לאפשר פתיחה של עסקים בשבת.

תחנה 4 – ברוכים הבאים לאינטרנט

הרבה מאד בתי עסק, בתחומים רבים, הבינו כי דרך האינטרנט הם יכולים להקים שלוחה או סניף של החנות הפיזית שלהם. בעקבות כך, הם החלו לבנות אתרים, או משתמשים בפלטפורמות חברתיות בכדי להציע את השירות שלהם גם מעבר לשעות השירות שלהם, תוך כדי חסכון בשעות שבהן העסק הפיזי פתוח.
כמובן שפתיחת שלוחה ברשת, מצריכה היערכות מקדימה, הוספת מענה לוגיסטי, רכישת שירותים דיגיטליים שונים ועוד פעולות. לאור העבודה כי המסחר באינטרנט גדל בצורה עצומה בכל שנה נראה כי לבתי עסק זה משתלם.

תחנה 5 – השעות הנכונות הן השעות הכי טובות

בכדי לדעת מהן שעות הפתיחה של בית עסק, אפשר להיכנס במהירות ובקלות לאינטרנט ולחפש את אתר העסק, או לחפש בגוגל מפות מידע, או באמצעות אחת מהאפליקציות המרכזות מידע על בתי עסק במקום אחד.
אך האתגר האמיתי הוא לא לדעת מתי העסק פתוח, אלא מתי השעה הנכונה להגיע לבית העסק. מתי השירות הכי יעיל? בשעות שאין עומס? או אולי בכלל כאשר יש סיכוי גבוה למצוא מקום חנייה.
בכדי לדעת מה השעה הטובה (הנכונה) ביותר להגיע לבית עסק, צריך להכיר את בית העסק ואת השירות שהוא נותן. למשל, אם אתם באזור תעשייה שיש בו הרבה משרדים, השעות אחת עד שתים בצהרים צפויות להיות השעות העמוסות ביותר במסעדות השונות באזור. אם אתם מתכננים קניות בסופר רשתי גדול, השעות הכי טובות הן קרוב לוודאי גם שעות הצהרים (אחד עד שלוש) שכן אלו השעות בהן אוספים ילדים מהגנים ומהמסגרות, ואז יש פחות קונים וקונות, ולפני אחר הצהרים שהן שעות עמוסות של עצירה בסופר בחזרה מעבודה.

לסיכום

בפעם הבאה שאתם מבקרים בעסק מסוים או מתכננים ורוצים להגיע לבית עסק כלשהוא, ותתעורר אצלכם המחשבה, "רגע, האם הוא פתוח עכשיו?", תחשבו גם על הצד השני, על העסק עצמו שיש לו שיקולים, צרכים ומגבלות. מקווים שבדרך זו נלמד גם להעריך את הצד האחר של בעלי העסקים.
אזור התגובות למאמר נועד ליצור דיון מפרה ומעשיר סביב נושא המאמר.
אנא כתבו בצורה נאותה ועניינית כדי שנאשר אותן.