אמנת הפרסום המיטיב

איך לסדר את הבית ולהישאר בחיים

אחד הדברים המעיקים ביותר בעולם, עבור רבים, הוא סידור הבית.
זיו קיטרו מנדב שיטה פשוטה להפוך את ההר לעכבר

 

 איכשהו, לא משנה כמה אני מסדר, הבית הופך להיות ערמה של כלים, בגדים ובלגן והוא הופך לכזה ממש מהר.
הבעיה הגדולה ביותר עם ניקיון של הבית - או כל פרויקט ניקיון אחר למעשה - היא שהמסה האדירה של דברים שיש לטפל בהם מעוררת ייאוש לא פעם ומרפה את הידיים עוד לפני שהתחלנו לעבוד.
לדיוויד אלן יוצר שיטה ה-GTD יש רעיון מעניין מאוד בכל הנוגע לטיפול בפרויקטים.

חשוב להדגיש שהמילה פרויקט, על פי אלן, ניתנת לכל מטלה הכוללת יותר מצעד אחד להשלמתה. לצלצל לרופא שיניים להזמין תור היא מטלה פשוטה הכוללת צעד אחד - הרמת הטלפון וחיוג למרפאה (נכון, אלו שתי פעולות אבל יש גבול לאנאליות שאפשר להפגין). לעומת זאת, ניקיון הבית דורש מספר צעדים שיש לערוך לפני שהמטלה תושלם.

החשיבות של ההפרדה בין פעולה לפרויקט מאפשרת לנו:

להפוך גם את המטלות המורכבות ביותר לפשוטות יותר
כאשר עומדת בפנינו מטלה, אנו לרוב רושמים אותה ברשימה של ”לעשות“ (To-Do‘s) ומקווים להגיע אליה בנקודה מסוימת. בין אם בחיים הפרטיים ובין אם בעבודה, כאשר קובעים מטרה מסוימת להשלמת הפרויקט (השלמת גרסת תכנה, ניקוי המוסך, אימון צוות מכירות, השלמת פיתוח נשק יום הדין), הזמן הנדרש להגיע אל המטרה והתהליכים הנדרשים כדי להשלימה גורמים לתסכול ואפילו לייאוש. יצירת שלבי ביניים, פירוק המטלה לחלקים קטנים - יוצרת למעשה מספר יעדים שהגשמת כל אחד מהם יוצרת תחושה של הגשמה. תחושה זו היא חשובה ואפילו קריטית כי היא מחזקת את הביטחון העצמי שלנו, מעצימה את הביטחון שלנו בהשלמת המשימה ומזרימה גל של אנרגיה שיישא אותנו אל השלב הבא.

להפחית את כמות המתח שאנו צוברים ממחשבה על המטלה שלפנינו
המוח שלנו הוא כלי נפלא, הוא מסוגל לעשות הרבה מאוד דברים במהירות רבה, הוא גם מסוגל לעסוק במספר דברים במקביל. חשוב לשים לב שאנחנו לא יכולים לחשוב על שני דברים במקביל באותה העצמה (נסו להחזיק תמונה של הבית הלבן בראש ובאותו הזמן לפתור תרגיל במתמטיקה), אבל בזמן שאנו מתמקדים במחשבה אחת, המחשבות האחרות שיש לנו נמצאות ברקע, ממשיכות לעבוד ולשאוב מאתנו אנרגיה ולו רק בשל התחושה הברורה שעוקבת אחרינו לאורך היום ש“יש עוד משהו שאני חייב לעשות“.
כאשר אנחנו אומרים לעצמנו שאנחנו ”חייבים לסדר את הבית“, המחשבה הזו יושבת לנו בראש ומעיקה. המוח שלנו יודע שקבענו לעצמנו יעד וגם אם אנחנו מתרכזים בדברים אחרים, המחשבה הזו נמצאת ברקע ולא נותנת מנוח. זה מעיק, זה מעייף וככל שעובר הזמן ואנחנו לא מטפלים בעניין המתח הולך וגובר.
גם כאן, פירוק המטלה למשימות קטנות אותן ניתן להשלים (בין אם פיזית ובין אם רעיונית לפחות), מאפשר להוריד הילוך ולנקות את המתח.

הוצאה יעילה לפועל של המטלה
הנקודה האחרונה והחשובה ביותר - פירוק המטלה לשלבי ביניים מאפשרת גם להוציא לפועל בצורה יעילה את המטלה עצמה.
ניקיון הבית הוא רעיון גדול מידי ומפחיד מידי, במיוחד אם הבית שלכם מלא ילדים ולאורך השבוע אין לכם זמן לארגן אותו. לעומת זאת יצירת רשימה המפרטת מה יש לנקות מבהירה את המשימה שלפניכם וכאשר הדברים ברורים - קל להוציאם לפעול.

 

לסדר את הבית ולהישאר בחיים


תהליך הפירוק
במאמרים עתידיים אני ארחיב את הדרך בה השיטה של דיוויד אלן עובדת. לעת עתה רק רציתי להדגיש שמדובר בשיטה שהיא מעבר לטיפול בבית, אבל הנושא שלנו להיום הוא כן ניקיון הבית - אז בואו ונתרכז בזה.
חשוב לשים לב שאת התהליך שאני מציג כאן כעת אתם תעשו פעם אחת בלבד ולאחר מכן פשוט תמשיכו לעבוד על פיו ולשנות אותה כאשר תעברו דירה או תשפצו.

לכל אחד מאתנו יש בית אחר - דירות חדר, וילות של שלוש קומות, דירה בת שלושה חדרים בבניין ישן או דירת סטודיו. לא משנה מה המבנה בכל דירה יש אזורים מוגדרים מראש: שינה, מטבח, שירותים/מקלחת, אירוח וכדומה. ככל שהדירה גדולה יותר האזורים האלו גדלים או שנוספים אליהם עוד אזורים (שינה - ילדים, אחסון, משחקים, אזור עבודה). הדבר הראשון שאנחנו רוצים לעשות הוא ליצור רשימה בה האזורים הללו מופרדים:

ניקיון הבית

  1. מטבח
  2. שירותים
  3. חדר שינה
  4. חדר אורחים
  5. מקלחת


השלב הבא הוא לפרק כל אזור למרכיבים השונים שלו ולדברים שיש לעשות בהם.
במקביל לבניית הרשימה הזו, חשוב להכין רשימה נוספת לתוכה נזרוק כל דבר שעולה לנו לראש. מאחר והמוח שלנו עובד בצורה אסוציאטיבית, ברגע שנתחיל לחשוב על אחד האזורים - המטבח לדוגמה - יקפצו לנו דברים לראש וחשוב לרשום אותם על מנת לנקות את המוח מהם.

אם נבחר במטבח בתור הדוגמה שלנו אפשר שהרשימה תראה כך:
ניקיון הבית

  1. מטבח:
    • ארונות
    • מקרר
    • תנור
    • כיור
    • רצפה


דברים שיכולים לקפוץ לראש בזמן הכנת הרשימה כוללים: חסר נוזל כלים, ניירות לארונות, שקיות זבל, הגיע הזמן להחליף מסנן בבריטה, מסיבת הסיום של הילד מתקרבת (מכתב מבית הספר מודבק עם מגנט למקרר)... ועוד כאלו ואחרים.

פירוק הרשימה יכול להמשיך. סעיף הרצפה לא צריך להתפרק יותר (אלא אם אתם רוצים לפרק לטאטוא (או שאיבה) ושטיפה) אבל ניקיון המקרר יכול להתפרק ל: פינוי, זריקת מזון שעבר התאריך, ניקוי מדפים, הכנסת המוצרים. המטרה היא להגיע לרמת פירוט שהיא קודם כל מתאימה לכם, אבל חשוב יותר - מגדירה בבירור מה בדיוק עליכם לעשות על מנת להשלים את המטלה.
כאשר אתם יודעים בבירור מה אתם צריכים לעשות אז יש לכם פעולה פיזית הנובעת באופן ישיר מהמטלה והדבר יקל עליכם מאוד ויאפשר למוח שלכם להישאר נקי מכל ”שאריות מחשבה“ שעלולות להיתקע בו.

לאחר שיש לכם את הרשימה המפורטת אתם יכולים להדפיס אותה בכל סופשבוע ולעבור עליה. הדירוג של האזורים בבית לא חייב להגדיר את סדר העדיפויות, הוא שם רק למען הסדר הטוב. חשוב יותר שהרשימה תהייה מול העיניים כך שכאשר תחליטו שאין לכם זמן וחשוב לכם לנקות את הבית לפני האורחים תדעו מה אתם רוצים לעשות בחדר האורחים והשירותים (המקומות אליהם האורחים יגיעו).

מה עם הרשימה שנוצרה לנו בדרך?
אלו הדברים שאתם צריכים לעשות אבל הם לא חייבים להיות חלק מסדר הניקיון. רכישת חוסרים, רעיונות לשיפוץ, דברים שיש לטפל בהם - כל אלו עכשיו נמצאים על נייר מול העיניים שלכם ולא ישכחו אם תשמרו על הרשימה הזו מול העיניים ותקבעו מה לעשות איתם
זהו זה, אתם מוכנים לצאת לדרך. זו יכולה להראות כמו מטלה מעצבנת ואולי תחשבו שזה טיפשי לעשותה, אחרי הכל אנחנו מנקים את הבית כל כמה זמן, אולי כל יום, אולי כל שבוע אולי כל חודש. יחד עם זאת, נסו לבנות רשימה כזו - עבור ניקיון המטבח או סידור המחסן שלכם או חדר העבודה או המגרות (וכולנו יודעים שהאחרונות מכילות הרבה יותר מידי זבל שאין לנו כוח לטפל בו), תגלו שהמוח שלכם פתאום יורד מהלך והדברים נראים פשוטים.
 
לאתר של זיו קיטרו